De 56-jarige geboren en getogen Aalsmeerder vertelt: “Ik had 8 jaar lang als bedrijfsleider bij Albert Heijn gewerkt en zat vanwege een burn-out enkele maanden thuis. Ik wilde op een gegeven moment graag weer aan de slag, maar wist niet goed als wat. Omdat werken via een uitzendbureau je een goede mogelijkheid geeft om bij bedrijven binnen te kijken, schreef ik me daar als werkzoekende in.” Menno werd al snel gebeld, kon diezelfde middag nog op gesprek bij HuurEenBox Amsterdam en de volgende dag al de balie bemannen. “De toenmalige vestigingsmanager was in tegenstelling tot mij heel georganiseerd en had voor alle werkzaamheden strakke actielijstjes en mappen. Ik had er een bloedhekel aan en moest daar erg aan wennen. Omdat ik het leuk vond om klanten te helpen was er al snel een natuurlijke rolverdeling tussen ons.” De commercie en verkoop zit bij Menno in het bloed en dat zorgden er samen met zijn vlotte babbel voor dat hij op hoogtijdagen wel zo’n 10 tot 15 boxen per dag verhuurde. Menno: “Ondanks de drukte waren mijn werkzaamheden te overzien en leverde het me geen stress op. Als manager bij een supermarkt had je te maken met 15.000 klanten per week en 250 medewerkers, dát neem je mee naar huis, de werkzaamheden bij HuurEenBox niet.”
Perfect staaltje van je kans pakken
Na 3 maanden via het uitzendbureau gewerkt te hebben komt Menno in dienst bij HuurEnBox op de vestiging Aalsmeer waar hij tevens alle inkomende telefoontjes voor de Loogman Groep beantwoordt en doorverbindt. Menno vertelt: “Door al die inkomende telefoontjes weet je wat er allemaal speelt binnen het bedrijf. Zo kreeg ik al gauw door dat er iemand bij de Marketingafdeling wegging. Ik had een opleiding op dat gebied gevolgd dus het leek me ontzettend gaaf om daar te werken.” Wat dan volgt is een perfect staaltje van je kans pakken, want Menno prikt een vrij moment in de digitale agenda van Kees IJzebaart (Algemeen Directeur) en gaat bij hem langs. “Ik vertelde Kees dat ik die baan heel graag wilde en na een goed gesprek mocht ik beginnen op de marketingafdeling, die toen nog onder leiding van Kees viel.” Menno deed er de signing voor alle wasstraten en bedrijfsonderdelen. De net opgezette afdeling groeide in zeer korte tijd van 2 naar 4 personen.
“Ik vond het leuk om leiding te geven aan het proces van marketing”
Menno: “We zaten wekelijks bij Kees voor overleg en om akkoord te krijgen op voorstellen. Dat was niet altijd efficiënt door de tijd die daarmee gemoeid ging.” Tijdens een brainstormsessie met de afdeling vraagt Kees of Menno de rol van leidinggevende op zich wil nemen. “Eerlijk gezegd zat ik er vanwege mijn voorgeschiedenis niet op te wachten en dat snapte Kees wel. Ik vond het echter wel leuk om leiding te geven aan het hele proces van marketing. Samen campagnes bedenken en ervoor zorgen dat alles samenkomt. Gelukkig kreeg ik van Kees de vrijheid om de rol van Marketing Manager in te vullen zoals ik dat wilde.” En zo groeide de marketingafdeling onder leiding van Menno gestaag door van 4 naar 8 personen. Natuurlijk werden er passende opleidingen geboden om zijn functie zo goed mogelijk te vervullen. “Daar is Loogman ontzettend sterk in. Het begon al toen ik bij HuurEenBox zat. Ik deed er de opleiding Manager Mobiliteitsbranche via Sentir. Naast de kennis die je opdeed was het ook enorm waardevol om je collega’s van de andere bedrijfsonderdelen te leren kennen. Op de marketingafdeling had ik de behoefte aan een vakinhoudelijke opleiding om mezelf te ontwikkelen en heb ik veel gehad aan Trainer en Business Coach Frank Bijl.”
Behoorlijk complex
De Loogman Was app met al zijn data, de geautomatiseerde mailprogramma’s, de websites en Facebookpagina’s voor alle bedrijfsonderdelen: de baan als Marketing Manager is in de loop der tijd behoorlijk complex geworden. Had Menno ooit gedacht dat zijn rol en afdeling zo zou groeien? “Nee”, antwoordt hij. “Dat is geleidelijk zo gegroeid en daar wordt ook gelegenheid voor gegeven. Loogman staat voor ‘Succes maak je zelf’ en dat is ook echt zo.
“Ik enthousiasmeer en trek je daar in mee”
Je wordt vrij gelaten en mag fouten maken en initiatief tonen. Mocht het een keer verkeerd uitpakken, dan zal niemand een vinger naar je wijzen en je op het matje roepen. Maar eigenlijk weet je heel goed wat wel en niet kan zonder dat het nadrukkelijk tegen je wordt gezegd.” Op de vraag wat voor manager hij is antwoordt Menno resoluut: “Ik ben een ondernemende manager. Ik enthousiasmeer en trek je daar als medewerker in mee en heb minder oog voor de mens zelf. Ik ben enorm gedreven en als ik ergens voor ga, dan verwacht ik dat iedereen ervoor gaat. Dat is dan soms best lastig voor iemand. We hebben als afdeling met elkaar omzetten en aantallen zien stijgen en marges zien groeien. Dat hebben we maar mooi met zijn allen gedaan. Ik ben heel trots op de mensen in het marketingteam.” En trots mag Menno zeker zijn, want er is weinig verloop geweest. Veel mensen die hij heeft aangenomen zijn er nog steeds werkzaam.
Moedige beslissing
Begin van dit jaar merkte Menno dat er iets niet goed zat. Hij vertelt daarover: “Het hele project van de Was app hadden we achter de rug. Het was een razend succes met 100.000 downloads, maar op de één of andere manier gaf het me geen voldoening.” Menno merkte dat hij door de drukte en vele prikkels het allemaal niet meer goed overzag en het niet meer naar zijn zin had. De symptomen van een burn-out kwamen weer naar boven. Menno: “Ik had veel eerder dingen los moeten laten aan anderen. Ik wist niet meer goed hoe ik mijn rol moest invullen, werd apathisch en kon geen beslissingen meer nemen. Daar had de afdeling last van.
“Je krijgt alle kansen en vrijheid”
” Er volgen een paar goede gesprekken met Kees waarna Menno de moedige beslissing neemt om te stoppen als Hoofd Marketing. Hij neemt de regie in eigen handen, neemt vakantiedagen op en 2 maanden onbetaald verlof. Hij legt uit: “Op die manier kon ik even rust krijgen en afstand nemen. Ik wist wel dat ik graag wilde blijven werken bij Loogman, want ik vind het een leuk bedrijf waar je alle kansen en vrijheid krijgt.”
Gouden tip
Loogman ziet de kennis en ervaring van Menno graag binnen het bedrijf blijven en biedt Menno een functie aan bij Jumpstart, het bedrijfsonderdeel van de Loogman Groep dat zich bezighoudt met innovatie. De periode van rust en afstand nemen heeft Menno zichtbaar goed gedaan. Enthousiast en trots vertelt hij: “Ik vertegenwoordig Jumpstart sinds enkele weken extern als Innovation Scout. In deze functie kijk ik of er een beginnend bedrijf, start-up of idee is waar Loogman wat met zijn activiteiten mee kan.” Menno voelt zich gelukkig in zijn nieuwe functie: “Ik ben weer van waarde en zie nu wel weer hoe gaaf het is wat we met de afdeling Marketing bereikt hebben. Justin is een waardige opvolger van mij en ik wens hem en zijn team alle succes aan de verdere bouw van de marketing.”
“Ik heb het enorm naar mijn zin en zie overal een kans in”
Naast Jumpstart heeft Menno nog genoeg andere projecten waar hij zich mee bezig kan houden binnen de 24 uur die hij nu wekelijks werkt. “Ik zit in het projectteam van Flex-Appeal, het nieuwe interne communicatiemiddel van Loogman en ik begeleid een pilot voor carpooling waarmee we niet alleen de mobiliteit van de Loogman medewerkers kunnen organiseren maar in de toekomst wellicht ook bij andere bedrijven.” Daarnaast zijn er nog de studenten die een game aan het ontwikkelen zijn voor Loogman en door hem begeleid worden. Behoorlijk wat projecten dus die al zijn opgepakt door hem. “Ik heb het enorm naar mijn zin en zie overal een kans in. Dat is toch die ondernemer in mij. Ik moet wel oppassen dat ik me niet te veel op de hals haal, maar die nieuwe Start-Up voor Jumpstart die haal ik binnen”, zegt Menno steevast. Tot slot zijn we natuurlijk heel benieuwd naar zijn gouden tip voor toekomstige kansenpakkers. “Blijf baas over je eigen toekomst. Doe je werk met plezier en niet omdat het ‘moet’. Op die manier heeft iedereen het meeste aan je en hou je genoeg energie voor werk en privé.” Een mooie afsluiter voor dit interview met deze kanspakker!