In de 90’er jaren heb ik gemerkt dat marketing een belangrijk onderdeel van het autowassen kan zijn. Voor die tijd had ik niet verwacht dat men zomaar een half uur extra in de auto zou willen zitten om hun heilige koe bij onze textiele wasstraat in Aalsmeer te laten wassen. Deze ontwikkeling is het begin geweest van wat er nu allemaal staat en waar we nu gekomen zijn. Qua ontwikkeling in het autowassen hebben we afgelopen jaren grote sprongen gemaakt. Onze eerste textiele wasstraat was, als je het achteraf bekijkt, meer een afspoelstraat waarbij de auto, van te voren, handmatig gewassen werd. Tegenwoordig is de waskwaliteit door allerlei innovaties zoveel verbeterd dat handwerk aan de auto haast niet meer nodig is. Eén van de verbeterpunten 15 jaar geleden was het goed reinigen van de velgen. Onze leverancier Holz had de in Amerika bekende liggende bandenwasser aangepast tot liggende velgenwasser. De resultaten ervan waren redelijk. Sommige velgen echter, met name velgen met fijne spaken, werden niet echt schoon. Ikzelf kwam op het idee om er een ander type nylon borstel op te plaatsen. Na overleg met een borstelleverancier in Nederland hebben we toen een vol bezette nylonborstel laten ontwikkelen die in de bestaande velgenborstel paste. Het resultaat werd hierdoor beter, echter het was nog niet naar mijn tevredenheid. Op een gegeven moment ben ik deze borstel met een handschaar gaan bewerken. Met deze schaar heb ik er banen in geknipt. Vervolgens is de borstel teruggeplaatst en bleek deze simpele ingreep te werken. Nu we 15 jaar verder zijn heeft iedere wasstraatleverancier deze borstel in een machine geïntegreerd. Ik vraag me af of ik deze uitvinding toen niet had moeten patenteren?