Niet omdat ze ontevreden waren over onze service, maar wel omdat ze een nieuwe auto hadden gekocht. Mensen kwamen trots hun nieuwe Tesla laten zien en tja, laden kon nog niet bij Loogman! Niet veel later kwam ook de eerste collega bij ons aan de tafel, die graag een 100% elektrische lease auto wilde hebben. Maf, dat we daar zeker even over moesten nadenken, want hij was in de lease duurder. Die elektrische auto kwam er en we moesten daardoor ook de faciliteiten aanpassen. De laadpalen werden aangeschaft, maar wel voor eigen en vrij gebruik. De collega, die in de Nissan LEAF reed, vertrok na twee jaar. Toen ik aan haar vroeg of ze de auto mee wilde nemen naar haar nieuwe baan, zei ze dat ze geen zin had in stress in de auto. De actieradius was te laag om iedere dag naar haar nieuwe werk te gaan. Deze auto had een actieradius van een kleine 200 km en ondanks dat het heerlijk reed, bleek dat toch echt een belemmering! Het was een auto uit het jaar 2018 en op dat moment eind 2020.
Grote doorbraak
In 1973 ontstond de oliecrisis en dat was wel een moment, waarop iedereen zich achter de oren ging krabben. Hoe afhankelijk waren wij eigenlijk wel van de oliewinning? Veel te afhankelijk vond men. Veel autofabrikanten gingen op zoek naar alternatieven, maar vooral NASA ging zich ook bewegen op het gebied van ontwikkeling in de automotive, nadat hun Lunar Rover, het eerste elektrische bemande ruimtevoertuig goed bleek te functioneren. Ook General Motors wist een elektrische stadsauto te bouwen. De lage actieradius en de lage snelheid die de auto’s konden bereiken bleef wel een probleem. In 1987 werd de eerste Solar Challenge gehouden. Een race van op zonne-energie gestuurde auto’s, die ruim 3000 km door Australië rijden en die ontwikkeld zijn door studenten van verschillende Universiteiten van over de hele wereld. Eigenlijk kwam de grote doorbraak in 1997, toen Toyota met de Prius op de markt kwam. De eerste echte hybride auto voor een grote consumentenmarkt. Hij brak door, mede omdat vele bekende wereldburgers er in gingen rijden. De Prius werd de best verkochte hybride auto, wereldwijd. In 2003 zagen Martin Eberhard en Marc Tarpenning een gat in de markt. Zij richtten het bedrijf Tesla op, waarmee zij een 100% elektrisch aangedreven sportauto op de markt wilden brengen met een actieradius van ruim 300 km.